Dit is wat je moet weten over organische en betaalde zoekresultaten!

Het doel van elke website eigenaar is om op de eerste pagina
op Google te komen. Maar hoe kom je daar? In principe zijn er twee
verschillende manieren om dit doel te bereiken: via organische (onbetaalde) en
betaalde zoekresultaten. De geschikte methoden worden SEO (Search Engine
Optimisation) en SEA (Search Engine Advertising) genoemd. Beide worden
samengevat onder de term zoekmachinemarketing (SEM).

De grote vraag is: Hoe kunnen potentiële klanten kennis nemen op de website
van het bedrijf? En zijn er altijd kosten aan verbonden als iemand
op google gevonden wil worden? In het volgende stuk gaan we de verschillen
tussen SEO en SEA en de voor- en nadelen ervan toelichten.

SEO

Het doel van zoekmachine optimalisatie is om de homepage van
jouw bedrijf op de eerste pagina van Google te krijgen zonder te betalen. Jouw
website kan echter alleen succesvol ranken voor bepaalde zoektermen als de
zoekmachinegigant de pagina classificeert als relevant en nuttig. Voor Google
spelen onder meer de volgende factoren een rol:

– Inhoud van hoge kwaliteit die bezoekers toegevoegde waarde
biedt
– Aantrekkelijk ontwerp
– Schone technische uitvoering
– Optimale weergave en werking op mobiele toestellen
– Visuele inhoud zoals afbeeldingen en video’s
– Interne en externe links
– Hoge gebruiksvriendelijkheid

Hoog doorklikpercentage en lange verblijftijd

Het grootste nadeel van zoekmachine-optimalisatie is dat je
enig geduld moet hebben tot de activiteiten effect tonen. Het kan tot drie
maanden of langer duren voordat de eerste successen zichtbaar zijn. Men mag
echter niet vergeten dat de uitvoering van de verschillende SEO-activiteiten
veel tijd en inspanning vergt en door een professional moet worden aangepakt.

SEA 

De tweede manier om op de eerste pagina van Google te
belanden is met betaalde advertenties die via Google AdWords worden geplaatst.
Voor zoekmachine adverteren bepaal jij de trefwoorden waarop je eigen pagina
gevonden moet worden. Met AdWords betaal je niet voor de advertenties zelf,
maar alleen voor de klik erop (kosten per klik), wat betekent dat alleen al de
weergave in de zoekresultaten gratis is. Je hoeft alleen te betalen wanneer een
zoeker op de link naar de homepage van je bedrijf klikt. De advertenties worden
door Google in de lijst van resultaten gemarkeerd met het woord
“Ads”.

Voor wie haast heeft, is zoekmachine adverteren ideaal. Met
een beetje kennis kun je snel een top ranking bereiken met de advertenties. Het
grote nadeel is zeker de hoge lopende Ads kosten. Als er geen Ads meer wordt
geplaatst, zal je site niet meer worden gevonden door potentiële klanten.

Bovendien blijkt uit studies dat steeds meer gebruikers zich
ervan bewust zijn dat de eerste hits betaalde advertenties zijn. Vaak slaan
gebruikers deze resultaten over omdat ze het gevoel hebben “dat iemand me
wanhopig iets wil verkopen”. De organische zoekresultaten daarentegen
worden beschojed als relevant voor de zoekopdracht en onpartijdig. Dit maakt
een succesvolle organische ranking steeds belangrijker voor websitebeheerders.

Conclusie

Als een website snel bekend moet worden, zijn betaalde
advertenties de eerste keuze. Exploitanten van websites moeten er echter
rekening mee houden dat zij met Google Ads moeten betalen per klik en per
doorverwezen gebruiker. Zoekmachine-optimalisatie is meestal de meest
kosteneffectieve optie. Het duurt wel even voordat de SEO activiteiten effect
tonen, maar als je eenmaal het vertrouwen van Google hebt gewonnen, zul je daar
op de lange termijn van profiteren.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *