Slechte positionering zonder SEO-Scan

 

Staat je website niet zo goed in de zoekmachines als je zou willen?
Dan is het tijd voor een grondige SEO-scan. Zonder een SEO-scan weet je immers
niet wat je precies aan de site moet verbeteren. Wij tonen je hoe je het best te werk gaat bij de analyse en
welke instrumenten je kunt gebruiken.

 

 

 Waarom heb je een SEO-scan nodig?

 

Als je een probleem niet kent, kun je het ook niet oplossen.
Vertaald naar zoekmachine-optimalisatie betekent dit: als je niet weet waarom
je website niet gevonden wordt op Google, kun je er nauwlijks iets aan
veranderen. Een goed onderbouwde SEO analyse inclusief een uitgebreide SEO
audit geeft je duidelijkheid over wat er al goed werkt op de website en waar
nog actie nodig is. In plaats van rond te neuzen in de mist, kun je
doelgericht en efficiënt te werk gaan als het gaat om
zoekmachine-optimalisatie.

 

In de SEO-analyse moet je je concentreren op de drie
grootste en belangrijkste gebieden: technologie, inhoud en backlinks. Zorg
ervoor dat je zoveel mogelijk van de volgende punten kunt afvinken:

 

SEO checklist:

– De code van je website wordt zo eenvoudig mogelijk
gehouden.

– De technische kant van de website is up to date.

 – Je website is
geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

– De inhoud van de website is van hoge kwaliteit en biedt
een toegevoegde waarde voor de gebruikers.

– De navigatie op de site is logisch en duidelijk.

– De tekst op je website is uniek.

– De afzonderlijke pagina’s zijn geoptimaliseerd voor
verschillende zoekwoorden.

– De inhoud van je website is up-to-date.

– De website heeft veel backlinks met een hoge PageRank in
vergelijking met je concurrenten.

 

Nog een belangrijk aspect: gebruik niet alleen jouw favoriete trefwoorden. Als verschillende pagina’s zijn geoptimaliseerd voor
dezelfde zoekwoorden, kunnen ze met elkaar concurreren. Dit wordt kannibalisme
genoemd. In het ergste geval kom je dan twee keer voor op pagina 5 van de
zoekresultaten, maar nooit op pagina 1. Positioneer jezelf dus zo breed
mogelijk qua zoekwoorden.

 

Praktische SEO analyse-instrumenten

 

Het is tijdrovend om alle SEO-relevante punten handmatig te
analyseren. Het is gemakkelijker en doeltreffender om een tool te gebruiken
voor je SEO-controle. De selectie is aanzienlijk. Om te beginnen is het de
moeite waard om eens te kijken naar de Webmasterhulpprogramma’s die Google zelf
aanbiedt. Google Analytics laat onder meer zien wat gebruikers op de website
doen, hoe lang ze daar blijven en welke pagina’s het vaakst worden opgevraagd.
De Google Search Console bekijkt het meer
vanuit het perspectief van de crawler. Je kunt daar bijvoorbeeld zien voor
welke trefwoorden je webpagina’s ranken. Bovendien geeft de Search Console aan
wanneer pagina’s problemen veroorzaken op mobiele apparaten. Google PageSpeed
Insights vertelt je hoe het gesteld is met de laadsnelheid van de website en
wat je kunt doen om deze te verbeteren.

 

Welk instrument voor jouw bedrijf het meest geschikt is,
hangt af van jouw persoonlijke behoeften en vereisten.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *