Zoekwoorden onderzoek

Wat is een zoekwoorden onderzoek? Een zoekwoorden onderzoek is de basis van je SEO optimalisatie. Ook GOSEO Marketing heeft een zoekwoorden onderzoek gedaan om onze eigen website te optimaliseren. Hieronder lees je wat een zoekwoorden onderzoek is en hoe je een zoekwoorden onderzoek toepast om je website te optimaliseren voor een hogere ranking in google!

Zoekwoorden onderzoek op laptop

Stap 1: Maak een lijst van onderwerpen die relevant zijn

voor je bedrijf.

 

In het begin is het nuttig om je onderwerpen te zien als
vrij algemene onderwerpen – zogenaamde “topic buckets”. Dit zijn
onderwerpen die belangrijk zijn voor je bedrijf en waarvoor je jezelf zo hoog
mogelijk in de zoekmachine ranking wilt laten scoren. Stel vijf tot tien van
dergelijke onderwerpen vast die volgens jouw belangrijk zijn voor je bedrijf.
Uit deze Topic Buckets kun je in een later stadium van het proces specifieke
trefwoorden afleiden.

 Als we als voorbeeld een bedrijf neem dat marketingsoftware
aanbiedt met een aantal handige SEO-tools, zouden de onderwerpen waarschijnlijk
zijn: “inbound marketing”, “bloggen”,
“e-mailmarketing”, “lead generation”, “SEO”,
“sociale media”, “marketing analytics” en “marketing
automation”.

 

Stap 2: Bepaal de zoekintentie van je klanten

Welke zoekwoorden veelbelovend zijn voor je bedrijf hangt
sterk af van wat je klanten willen vinden via Google. Achter elke zoekopdracht
zit een specifieke intentie: de zogenaamde zoekintentie. Je klanten voeren een
term in bij Google search en hebben een duidelijke idee welke zoekresultaten
zij willen zien. Probeer deze zoekintentie te begrijpen: Met welke problemen en
vragen houden je klanten zich bezig? Welke oplossingen hopen zij te vinden?

 

 Stap 3: Zoek geschikte trefwoord ideeën voor je Onderwerp

 

Nadat je in de eerste stap je onderwerp hebt gedefinieerd,
kun je een aantal trefwoorden identificeren die bij deze onderwerpen of
clusters passen. Dit zijn trefwoordzinnen waarvoor een goede positie in de SERP
(search engine results pages) de moeite waard is, omdat je doelgroep
waarschijnlijk op precies deze termen zoekt.

Bijvoorbeeld als je een inbound marketing software provider
bent en je wilt zoekwoorden bedenken voor het onderwerp “marketing
automation”, bedenk dan eerst welke termen, zinnen en vragen mensen
intypen in zoekmachines om informatie over dat onderwerp te vinden.  Het punt van deze stap is niet om een
definitieve lijst van trefwoordzinnen te maken. Het doel is om al je ideeën op
te schrijven. Vraag jezelf af welke zinnen je potentiële klanten het meest
waarschijnlijk gebruiken om inhoud over dat specifieke cluster op het internet
te vinden.

Het is het beste om een eenvoudige Excel-spreadsheet te
gebruiken om ze te verzamelen. Je kunt er op elk moment gemakkelijk je sleutelwoorden
aan toevoegen. Het is ook een goede plek om belangrijke trefwoordgegevens op te
slaan, zoals zoekvolumes, waarden van concurrenten, kosten-per-klik (CPC) en
mogelijke trefwoordcombinaties.

 

Stap 4: Analyseer je eigen website met tools als Google
Search Console, Ubersuggest en andere.

 

Helaas scharrelt Google tegenwoordig steeds meer trefwoorden door elkaar, wat de analyse van trefwoorden voor marketeers bemoeilijkt. Daarom is het de moeite waard om uit te zoeken op welke trefwoorden je website vandaag al wordt gevonden – een andere manier om ideeën voor trefwoorden te verzamelen. Hiervoor heb je website-analysesoftware nodig, zoals Google Analytics of de Google Search Console. Leer de verkeersbronnen van je website kennen en kam het organische verkeer uit om de trefwoorden te identificeren die van zoekmachines naar je site leiden.

 

De Ubersuggest tool is ook nuttig. Daar kunt je de URL van jewebsite invoeren en een overzicht krijgen van de trefwoorden waarop je al goed gevonden wordt. De gratis versie van het hulpmiddel is beperkt, maar toch nuttig. Ubersuggest werkt ook om de trefwoorden van je concurrenten te bekijken.

 

Je kunt de AnswerThePublic tool gebruiken om vragen over
trefwoorden te vinden. Analyseer de trefwoorden van je website voor alle
onderwerpen die je eerder hebt geïdentificeerd. Vergeet niet dat je altijd
advies kunt vragen aan personeel met direct klantencontact als je moeite hebt
om relevante trefwoorden te vinden.

 

Het verkoop- of serviceteam zal je zeker informatie kunnen
geven over de soorten termen die zowel door je potentiële klanten als door je
vaste klanten worden gebruikt. Het is ook de moeite waard te praten over de
vragen die het vaakst door klanten worden gesteld.

 

Stap 5: Onderzoek gerelateerde trefwoorden

 

Misschien hebt je deze stap al overwogen tijdens je
zoekwoordenonderzoek. Zo niet, dan is het nu een goed moment om het toe te
passen om je onderwerpsgebieden te verwerken met meer trefwoorden. Dus als je
geen ideeën meer hebt voor trefwoorden over een bepaald onderwerp, is het een
goed idee om te kijken naar de lijsten met vergelijkbare zoekopdrachten op
Google.com. Om dit te doen, voer  je een
term of zinsdeel in de zoekmachine in. Nog voor je op Enter drukt, zal Google
Suggest gelijknamige trefwoorden suggereren.

 

Start dan de zoekopdracht en scroll naar de onderkant van de
SERP om meer vergelijkbare zoekopdrachten te zien. Laat je inspireren door de
resultaten en overweeg welke van de zoekwoorden je wilt overwegen voor je SEO-strategie.

 

Stap 6: Verzamel een goede mix van short-tail en long-tail
keywords voor elk onderwerp.

 

Laten we eerst het verschil definiëren tussen short-tail en
long-tail zoekwoorden: Shorttail keywords (vaak shorthead genoemd) zijn over
het algemeen korter en algemener dan longtail keywords en bestaan meestal uit
één tot maximaal drie woorden. Afhankelijk van de definitie wordt de lengte
echter verschillend bepaald. Het belangrijkste kenmerk van long-tail keywords
is hun lengte, ze bestaan meestal uit meer dan drie woorden.

 

Met een gezonde mix van shorthead en longtail keywords zorg
je voor een evenwichtige zoekwoordenstrategie. Op die manier bereik je niet
alleen doelstellingen op korte termijn, maar ben je ook succesvol op lange
termijn. Aangezien er veel vaker naar shorthead keywords wordt gezocht, zijn ze
meestal hoewel niet altijd veel meer omstreden dan longtail keywords.

 

Stap 7: Zoek uit hoe je concurrenten scoren voor de
zoekwoorden.

 

Het is niet omdat je concurrenten iets doen dat je dat ook
moet doen. Met trefwoorden geldt dat ook zo. Het feit dat een trefwoord voor
een concurrent van bijzonder belang is, wil nog niet zeggen dat het voor je ook
zo zal scoren. Maar als je begrijpt in welke trefwoorden je concurrenten
specifiek geïnteresseerd zijn, kun je deze kennis voor jezelf gebruiken om je
trefwoordenlijst verder onder de loep te nemen.

Neem dus de tijd om een analyse van de concurrentie te maken
en voer de trefwoorden van je lijst in een zoekmachine in. Als een concurrent
bovenaan in de resultaten verschijnt, is het zeker een goed idee om je eigen
ranking voor dat trefwoord te verbeteren.

Onthoud altijd: Het doel is om te eindigen met een
trefwoordenlijst die aan de ene kant snelle winst oplevert en aan de andere kant
je dichter bij je grotere en moeilijker te bereiken SEO doelen brengt.

 

Stap 8: Gebruik de Google Ads zoekwoordenplanner om je
zoekwoordenlijst verder te optimaliseren.

 

Goede tools zijn Google Trends en de Keyword Planner van
Google Ads. Om de Keyword Planner te gebruiken, moet je een Ads account
aanmaken. Dit betekent echter niet dat je een advertentie moet maken.

Met behulp van de Keyword Planner krijg je een schatting van
het zoekvolume en het verkeerspotentieel van je trefwoorden.  Gebruik de Keyword Planner om uit te vinden
welke van de termen in je lijst veel te weinig (of te veel) zoekvolume genereren
en dus niet bijdragen aan het hierboven genoemde evenwicht. Maar voordat je een
term verwijdert, moet je eens kijken naar de trendgeschiedenis en de
voorspellingen in Google Trends. Daar krijg je bijvoorbeeld een indruk of de
investering in een termijn met weinig volume toch de moeite waard is voor de
toekomst.

 

Volgende stap is het organiseren en beheren van deze
zoekwoorden in een SEO sjabloon. Met behulp van zo’n sjabloon kun je
trefwoorden bijhouden en de respectieve pagina’s waarvoor deze termen verkeer
moeten genereren. Het is raadzaam om je zoekwoorden om de paar maanden te
evalueren. Er zijn echter ook bedrijven die hun zoekwoorden vaker controleren. Hoe
meer autoriteit je krijgt in de zoekmachine resultaten pagina’s, hoe meer
trefwoorden je kunt toevoegen aan je lijst. 

Leave a Comment

Your email address will not be published.