Online Marketing Funnel
Het doel van een online marketing funnel gaat over 3 onderdelen:
– Werven van nieuwe leads en prospects.
– Deze leads omzetten in klanten en hen overtuigen tot koop over te gaan
– Zorgen voor herhalingsaankopen van klanten om zo meer omzet te genereren
Er zijn 6 belangrijke elementen van een Online marketing funnel
Bewustwording
Alle versies van de marketing funnel hebben in het begin van de funnel de fase van het creëren van bekendheid, kennismaking en betrokkenheid bij het merk. In de traditionele marketing gebeurt dit hoofdzakelijk door middel van reclame. Bij een online marketing funnel daarentegen is de directe betrokkenheid van de gebruiker bij online mond-tot-mondreclame mogelijk. Het idee is om degenen die de site bezoeken te overtuigen de inhoud te delen, waardoor legitimiteit en autoriteit worden toegevoegd die de boodschap nog niet heeft. Hetzelfde geldt voor de ranking in zoekmachines. Daarom moet de strategie bestaan uit een mix van SEO-activiteiten (Search Engine Optimisation). Dit om ervoor te zorgen dat de inhoud wordt gevonden in zoekopdrachten met de meest voorkomende zoekwoorden. Relevante inhoud creëren die bezoekers bereid zijn te delen in bijvoorbeeld een community is van groot belang. Vooral dit laatste zal de bekendheid van berichten en inhoud op het web een aanzienlijke impuls helpen geven, via gratis maar zeer doeltreffende acties zoals reacties geven, delen, tags of posts. Als dit alles dan nog wordt bijgevoegd met banners, hebben we de start van onze funnel gecreëerd.
Ontdekking
Zodra de prospect de homepage van de website heeft bereikt, wordt het doel met behulp van “retentie” de bezoeker zo lang mogelijk op de site te houden en hem aan te moedigen om terug te komen en de site opnieuw te bezoeken. ‘’Suggesties” zijn een goede manier om dit te bereiken. Dit is de aanduiding van producten, goederen of diensten die worden gekocht door mensen met een soortgelijke idee. Je kunt deze functie activeren door native advertising software aan te schaffen, zoals Outbrain of Taboola.
Overweging
De meeste consumenten nemen hun aankoopbeslissing voordat ze naar het verkooppunt gaan (on- en offline). Daarom is het van essentieel belang om te proberen eventuele vragen of twijfels die zij kunnen hebben op de website van het bedrijf te verduidelijken.
Conversie
De online marketing funnel moet eindigen met een aankoop. Daarom is het van cruciaal belang dat prospects tijdens het proces alleen naar de informatie wordt gevraagd die noodzakelijk is om de verkoop af te ronden. De Conversiepercentage is een belangrijke KPI betreft marketing, net als CRO (Conversion Rate Optimisation).
Klantrelatie
Een duurzame klantrelatie kan alleen worden bereikt als we erin slagen om in de hele funnel waarde te genereren. Dit betekent natuurlijk ook dat het juiste evenwicht moet worden gevonden tussen enerzijds het bieden van waarde en anderzijds iets van je laten horen bij de klant met berichten en leuke aanbiedingen.
Retentie
Een klant kunnen behouden is cruciaal, vooral omdat het duurder is om een klant die de funnel verlaat te vervangen voor een nieuwe. Daarom kun je niet overdrijven met e-mails en nieuwsbrieven, maar moet je het juiste compromis vinden tussen marketingbehoeften en individuele gevoeligheid/beschikbaarheid om commerciële berichten te ontvangen.